Şirketler Çalışanlarını Memnun Etmek İçin Neler Yapması Gerekir?  ile ilgili resim

Şirketler Çalışanlarını Memnun Etmek İçin Neler Yapması Gerekir?

Hızlı gelişen ve değişen günümüz iş dünyasında çalışan memnuniyeti, işveren memnuniyeti ve müşteri memnuniyetini maksimum seviyeye çıkarmak zor bir konudur. Çünkü her üçünün de odağında insan olduğu için farklı beklentiler ve talepleri birbirini etkileyecek şekilde üst seviyelere çıkarmak için toplam kalite yönetim felsefesinin yöntemlerini bir arada uygulamayı gerektirmektedir. Bu da maliyetleri attırmakta, rekabetin yoğun olması, kar marjlarının düşmesi gibi global faktörler çalışan memnuniyetini attırmayı arzulayan politikaların uygulanmasını zorlaştırmaktadır. Ancak uzun vadeli stratejik hedeflerle bu zorlukların üstesin gelmekte mümkün.   

Çalışan memnuniyeti konusu sadece insan kaynaklarının konusu değildir. Şirkette her bir yöneticinin tutum ve davranışları çalışan memnuniyeti üzerinde önemli etkileri olmaktadır. Şirket politikaları, şirket üst yönetiminin tutum ve davranışları da çalışan memnuniyeti üzerinde önemli rol oynamaktadır. Tüm bunlar ışığında çalışan memnuniyetini artırmak için yapılabilecek çalışmaları şöyle sıralayabiliriz. 

  • İşe alımlarda şirket kültürüne ve şirket beklentilerine uygun adayları işe almak
  • İşe alınanlara uygulanan oryantasyon, adaptasyon ve işbaşı eğitimlerinin etkinliği
  • Çalışanların fiziksek şartlarının iyileştirilmesi: Çalışma ortamları, kullanılan makine ve ekipmanların uygunluğu, yemek, servis, iş güvenliği önlemleri
  • Çalışanlara değer verilmesi, yapılan çalışmaların takdir edilmesi
  • Uygulanan insan kaynakları politikaları: Yetkinliğe ve başarıya uygun ücretlerin verilmesi, kayırmaların olmaması, adil ücret zamları, performans değerlendirme sistemlerinin uygulanması, hedeflerin net olması, her türlü ayrımcılığı engelleyen politikaların uygulanması
  • Çalışanların eğitimlerle geliştirilmesi
  • Yetenek havuzu için potansiyel yönetici adayların belirlenmesi ve onların kariyer yükselmelerini karşılayacak eğitimlerin yapılması
  • Sosyal aktivitelerin uygulanması; özel günlerde yemek organizasyonları, iftar, sosyal ortamlarda çalışanları buluşturacak aktiviteler.
  • Çalışan bağlılığını artıracak çalışmaların yapılması: Çalışanın çocuklarına eğitim bursu verilmesi, önemli sorunlarına çözüm üretilmesi, çalışanların eş ve çocuklarına firma ziyareti için fırsatların tanınması
  • Sirkülasyonun düşürülmesi: İşten ayrılanlarla ilgili çıkış mülakatların yapılması, şirket içi iletişimi güçlendiren uygulamaların geliştirilmesi
  • Şirket çalışanlarının yaptıkları başarıları sergileyecekleri ve diğer çalışanlarla paylaşacakları şirket içi internet bloglarının hazırlanması
  • Şirket bilinirliğinin artırılmasına yönelik kurumsal iletişim yöntemlerinin geliştirilmesi
  • Şirket içi rotasyonların artırılması, şirket içinde projelerin geliştirilmesi ve farklı çalışanların projeler içinde yer almasının teşvik edilmesi
  • Ücret ve yan haklarla ilgili rekabetçi piyasa ücretlerin oluşturulması
  • Öneri sistemleri ile çalışanların fikirlerini ve önerilerini alıp uygulamaya koymak
  • Çalışanların inisiyatif kullanmalarını teşvik etmek 


Peki çalışanlar şirketlerini memnun edecek ne tür çalışmalar yapması gerekir? 

  • Çalışılan sürelerin verimli kullanılması
  • Müşteri ve çözük odaklı çalışmaların üst seviyeye çıkarılması
  • Çalışırken üstlerini yoran değil, sorunları çözen, yeni fikirler geliştiren, bölümler arası ilişkileri başarılı yönetim çalışma kültürünün geliştirilmesi
  • Müşteri memnuniyetini artırıcı çalışmaların yapılması
  • Maliyet azaltıcı ve proses iyileştirici çalışmaların yapılması
  • Şirketin rekabet gücünü arttırmak için şirketin tüm yazılı kurallarına uygun hareket ederek kaliteyi arttırıcı çalışmalar somut katkılar sunmak
  • Sadece kendi işini iyi yapan değil, diğer süreçlerinin de müşteri beklentilerini karşılayacak şekilde çalışmak
  • Yaptığı her işe ticari mantıkla bakarak, kendi işini yapıyormuş gibi hareket etmek
  • Ast ve üstleri ile iyi ilişkiler kurmak
  • Şirketin maliyetlerini azaltmak için gördüğü dar boğazlarla ilgili çözümler üretmek
  • Kişilere bağlı olmayan sistem önerilerinde bulunmak ve somut özümler üretmek
  • Dünyadaki gelişmeleri takip etmek, rakip firmaların çalışmalarını izlemek
  • Şirketinin her zaman arkasında durmak
  • Çalıştığı firmayı her ortamda pazarlamak, şirketinden şikayet etmemek
  • Agresif tutum ve davranışlardan uzak durmak

Müşteri memnuniyetine gelince; tedarikçi ve çalışan memnuniyetini ne kadar yüksek olursa müşteri memnuniyeti de o kadar artacaktır. Müşteri memnuniyeti işveren memnuniyetini arttıracaktır.