
Aile Şirketlerinde Kurumsallaşma
İşletmeler büyüme yolunda ilerlemeye başlarken, beraberinde birçok sorunu de gündeme getirebiliyor. Başlarda çıkan sorunlar bireysel olarak çözülebiliyor ama işletmelerin hızla büyüme yollarında çalıştırırken, giderek artan sorunlar içinden çıkılamaz bir hal barındırabiliyor.
Kurumsal olmak demek; bir şirketin vizyon, misyon ve şahsiyet sahibi olması demektir. Kurumsallaşmak beraberinde kalite, itibar, güvenirlilik ve şeffaflık da getirir. Kurumsal bir firma düzenlemesi temel amaç, yöneticiye bire bir bağımlı kalmamak ve sonraki iş sürekliliğini sağlamaktır.
Kurumsallaşma
sürecinde öncelikle hedefler belirlenmeli ve en önemlisi bu yaklaşım gerçekçi
olunmalıdır. Yapılmasının hedeflenenlere uygun bir organizasyon yapılması
ve sağlanmalıdır.
Aile Şirketi
Kurumsallaşmasının Amacı; Ailenin vizyonu ile şirketin vizyonu arasında
bir ortak payda yaratarak aile ve şirket vizyonu arasında çatışmayı engellemek.
Şirketin sürdürülebilirliğinin sağlanması için şirket kurumsallaşmasının
yanında, aile ilişkilerini de kurumsallaştırmaktır.
Aile şirketlerinde
birinci kuşak temsilcileri yıllar içinde yaşadığı zorluklar ve başarılı
hamleleri sonucu elde ettiği saygınlığın devamını koruma ve ikinci kuşak
temsilcilerinin bu süreçteki katkısı düşünmek en önemli unsur oluyor.
Aile şirketlerinde
en çok dikkat çeken unsurlardan diğeri ise; Güven problemi.
Güvensizliğin
altında yatan en temel unsur ise ikinci kuşak temsilcilerinin ekonomik anlamda
daha rahat yetişmiş ve ekonomik zorlukları karşılaşmamış olmamasının yanında birde
işin tozunu toprağını yutmayışı kurucu kuşak tarafından güvensizlik noktasında
önemli bir dinamik oluyor.
Kendini gösterme
kanıtlanma çabasına giren ikinci kuşak temsilcileri görev ve sorumlukları
kısıtlanması ve doğru karar alamayacağını yönündeki düşünceler ikinci nesil
temsilcilerin yaşadığı zorluk oluyor.
Türkiye’de aile
şirketleriyle ilgili en önemli ön yargı aile şirketleri kurumsallaşamaz
düşüncesi. Türkiye’de bilinen en önemli şirketler aile şirketleridir.
Aile şirketleri kurumsallaşmaya çalışırken, kurumsallaşmış dünya devi şirketlerin dünyaya “biz bir aileyiz” mesajı veriyor olması, aile şirketlerinin doğru yönetildiğinde diğer firmalara göre daha güçlü olabileceğini göstermektedir.